Motocykl Čechie-Böhmerland, představený v roce 1925, je unikátem, který nemá ve světě obdoby. Díky své délce a revoluční konstrukci získal pověst nejdelšího sériově vyráběného motocyklu na světě. Tento stroj, navržený Albínem Liebischem, dodnes fascinuje svou odvahou a neotřelým designem.
Zrod neobvyklého stroje
Na počátku 20. století se český konstruktér Albín Liebisch rozhodl vytvořit motocykl, který by překonal tehdejší konvence. V roce 1925 představil Čechii-Böhmerland, motocykl, který svou délkou téměř 3,2 metru zaujal celý svět. Tento stroj byl navržen tak, aby mohl přepravovat až tři osoby současně, což bylo v té době naprosto nevídané.
Motocykl byl poháněn jednoválcovým čtyřtaktním motorem o objemu 600 cm³ a výkonu 16 koňských sil. Díky tomu dosahoval maximální rychlosti až 85 km/h, což byl na tehdejší poměry úctyhodný výkon. Čechie-Böhmerland tímto ukázala, že i český průmysl má odvahu posouvat hranice technologií.
Design, který předběhl svou dobu
Jedním z nejvýraznějších prvků Čechie-Böhmerland byl její inovativní design. Motocykl měl litá kola místo obvyklých drátěných ráfků, což bylo na svou dobu revoluční. Dalším klíčovým rysem byla jeho variabilita – stroj bylo možné přizpůsobit pro různé účely, od rodinného cestování až po pracovní nasazení.
Motocykl byl nabízen ve více variantách, včetně dvoumístné a dokonce i tříkolové verze. Tato přizpůsobivost ukazovala na pokročilé myšlení konstruktérů a jejich snahu nabídnout stroj, který by uspokojil různé potřeby zákazníků.
Jen několik kusů
Navzdory své jedinečnosti a inovacím se Čechie-Böhmerland potýkala s omezeným zájmem trhu. V důsledku toho bylo vyrobeno pouze několik stovek kusů, což dnes činí tento motocykl mimořádně vzácným sběratelským kouskem. Díky své neobvyklé konstrukci a historickému významu je však tento motocykl dodnes obdivován odborníky i nadšenci do historických strojů.
I přes své finanční a produkční limity zanechala Čechie-Böhmerland hlubokou stopu v historii motocyklového průmyslu.
Čechie-Böhmerland (1925) je příkladem odvahy a pokroku v českém motocyklovém průmyslu. Tento stroj je nejen technickým unikátem, ale také svědectvím o vizi a kreativitě, která posunula hranice designu a funkčnosti.
Tento článek je třetím z našeho seriálu o 100 nejslavnějších českých a slovenských motocyklech, které formovaly motocyklový průmysl od roku 1899 až po současnost.
👋Jaký motocykl by v tomto výběru podle Vás neměl chybět?.....dejte nám vědět v komentáři 🙂
JKMOTO Poděbrady
Kovanická 118
Poděbrady
#jkmotopodebrady #rajmotorkaru #100+ #legendynadvoukolech #cechie-bohmerland
zdroje:
Encyklopedie motocyklů od Mariána Šumana - Hreblaye
Commentaires